Amikor Weboldalt készítünk, az egyik felmerülő kérdés, hogy mi legyen a domain nevünk? A domain név nem más mint az URL cím azon része, amely az oldalunkat azonosítja be. Az URL cím a böngészőkben http://www.-vel kezdődik és .hu, .com, .eu vagy egyéb végződéssel bír, a kettő közt található a domain nevünk

Részletekbe most nem mennék bele, akit komolyabban érdekel a téma, az a Wikipedia – Tartománynév (domainnév) részében talál hasznos információkat.

Mire kell figyelnünk a domain név megválasztásakor?

Ideális olyan nevet választanunk, amely utal a cégre, a tevékenységére vagy a termékre melyet kínálunk. Bár ilyen szempontból figyeljünk arra, hogy ne legyen ez túl konkrét, gondoljunk rá, hogy ha a jövőben bővítjük tevékenységi körünket, akkor is helytálló lesz e a választott név.

Domain név hossza…

Lehetőleg legyen rövid. A túl hosszú nevek megjegyezhetőség szempontjából nem praktikusak, de a látogatónak sem kényelmes, ha több mint 20 karaktert kell begépelni. Ha rövidítéseket alkalmazunk, akkor az legyen könnyen megjegyezhető. Mozaikszavak használatakor például ha Perfect Design Solutions Ltd. cégünknek a pds.com domain nevet választjuk, akkor gondolnunk kell rá, hogy a betűk megjegyzése nehéz, ha azokat nem tudjuk kiejthető, értelmes szóvá kovácsolni, így esetleg helytelenül például psd.com módon értik vagy írják. Ilyen esetben mozaikszavak helyett, inkább törekedjünk a rövidítésre p-design.com vagy perfect-design.com is kiváló névválasztás lehet.

Elírások…

Idegenszavak esetén, vagy ha egy szót másként ejtünk, mint írunk sajnos akadhatnak elírások. Jó példa a Perfect szó, melyet esetleg k-val ír le hallomás után az illető, vagy saját tapasztalatom alapján is kijelenthetem, a design szó ’ng’ végződését is könnyen felcserélik.

Domain név lefoglalása…

Ha sikeresen kigondoltuk a tökéletes nevet, még nem dőlhetünk hátra, hiszen ellenőriznünk kell, hogy szabad e. A legegyszerűbben ezt a domain.hu oldalon tehetjük meg. Ha szabad, akkor nyert ügyünk van, mert már csak le kell foglalnunk valamely szolgáltatónál. Ha viszont foglalt a név, akkor tovább törhetjük a fejünket a névválasztáson.

Természetesen ha nem ragaszkodunk a .hu végződéshez, akkor esetlegesen .com, .eu vagy egyéb végződéssel is választhatjuk a kívánt domain nevet. Bár itt is célszerű elgondolkodni, jó e az számunkra, ha egyes esetlegesen akár konkurens cég is ugyan ezzel a domain névvel rendelkezik csak ő .hu mi pedig .eu végződést birtokolunk.

Domain név módosítás…

Természetesen a domain nevünk változhat, új nevet bármikor igényelhetünk és ezt csak néhány technikai beállítást kell elvégeznünk, hogy a tárhelyre, azon belül weboldalunkra mutasson. De marketing szempontból nem túl célszerű bármikor is módosítanunk a már bevezetett nevet, ha cégnév változás mindenképp megköveteli, akkor célszerű egy átvezetési folyamatot hagyni. Erre megfelelő az, hogy hónapokig esetleg évekig használjuk még a régi és az új domain nevet is, az újat erősítve meg, azt reklámozva.

Több domain név egy Weboldalhoz…

Sokan tévedésben vannak azzal kapcsolatban, hogy csak egy domain név alatt lehet elérhető a Weboldaluk, mert több cím esetén már duplikált tartalomról beszélünk. Ez nem így működik, duplikált tartalomról akkor beszélünk, ha a Weboldalt többször feltöltjük, tehát a forrása a tárhelyen duplán esetleg triplán is szerepel, és erre külön-külön domain név is mutat. Ügyeljünk a szabályszerűségre, a Weboldal forrása mindig egy, viszont erre több domain és aldomain név is irányítható.

A domain név választás keresők szempontjából a legfontosabb, célszerű a látogatók számára legkézenfekvőbb szavakból képeznünk, hiszen erre fognak rákeresni, ha termékünkre, szolgáltatásainkra vagy cégünkre kíváncsiak. Amennyiben hosszú távban gondolkodunk, úgy érdemes egy jól megjegyezhető, tevékenységünkkel szinkronban álló domain nevet választanunk és ezt hosszú távon fenntartani, hogy a már megszerzett látogatókat, oldalunkra mutató linkeket ne veszítsük el. Nem utolsó sorban, névjegyeinkben is szerepeltetjük Webcímünket.

Olyan ez, mint egy telefonszám, mikor a hívott szám nem elérhető, az már olyan hitelét vesztette dologgá válik. 

Szeretnél egy weboldalt? Nincs még domain neved? Nincs ötleted, hogyan legyen frappáns és találó? 

Ha úgy érzed, segítségre van szükséged a döntésben – keress bizalommal!