Kezdjük a legelején, ha esetleg nem lennénk vele tisztában, hogy mi az a tárhely és mit takar a domain szó, valamint mikor és miért van ezekre szükségünk?
Amennyiben szeretnénk egy Weboldalt létrehozni, mindkét szolgáltatásra szükségünk lesz. A tárhelyen fogjuk tárolni Weblapunk mindegy egyes elemét – fájlokat, dokumentumokat, képeket. A domain név pedig az a fantázianév lesz, mely alapján ezekre a fájlokra rámutatunk – ez által megjelenhet weboldalunk a böngészőkben.
A tárhelyet úgy kell elképzelnünk, mint a számítógépünk háttértárát. Adatokat tárol és ezeket az adatokat meg tudjuk nyitni a hozzárendelt alkalmazás segítségével, legyen az szöveges dokumentum, kép vagy egy program. Ez a tárhely viszont valahol egy távoli számítógépen van, amelyre IP címmel (hálózati azonosítóval) hivatkozhatunk. A „Mi az az IP cím?” kérdésbe, most nem merülnék bele, jó szolgálatot tesz ez esetben a Wikipédia.
Ez az IP cm viszont egy számsorozat, melyet nem könnyű memorizálni. Erre találták ki a domain nevet, vagyis, hogy valamilyen szöveges formában hivatkozunk erre a számsorra, amit sokkal könnyebb megjegyezni. Ezt a domain írjuk böngészőnk címsorába, hogy érjük a tárhelyünk tartalmát. A Hogyan válasszunk domain nevet? cikkemben arról írtam, milyen neveket célszerű választanunk különféle weboldalak esetén.
Ki is az a szolgáltató?
Vannak vállalkozások, melyek azzal foglalkoznak, hogy tárhelyet és domain nevet értékesítsenek számunkra. Különféle méretű és funkciókat ellátó tárhely szolgáltatásokkal találkozhatunk. Ezeket a szolgáltatásokat bérelni tudjuk, havi vagy akár éves, több éves ciklusokra előre. Legtöbb szolgáltató esetén domain nevet és tárhelyet is regisztrálhatunk, viszont ez a kettő nem feltétlen kell, hogy egy szolgáltatónál legyen – akár külön cégnél is előfizethetünk egyik-másik szolgáltatásra.
Milyen a megfelelő tárhely?
Első és legfontosabb, hogy milyen kapacitású tárhelyre van szükségünk…
Ez függ a tárolt adatok méretétől és a bonyolított forgalomtól. Legtöbb szolgáltatónál korlátozva vannak a fel- és letöltések, tehát adott mega-, kilo- vagy gigabyte forgalmat bonyolíthatunk egy adott időintervallumban. Lényeges még a döntés során, hogy szükségünk van e e-mail címre, ha igen, akkor hány darab postafiókot szeretnénk használni a megadott domain névhez, hiszen ennek száma is korlátozott a kisebb csomagok esetén. Sőt, korlátozhatják a kimenő levelek számát is, bár ez úgy van meghatározva, hogy általában csak akkor jelent akadályt, ha hatalmas spam áradatot indítunk napi rendszerességgel fiókunkból – ami egyébként sem célszerű, sőt – egyenesen tilos.
Milyen funkciókat kell ellátnia…
Hasonlóképpen fontos még, hogy adatbázist szeretnénk e használni. Legtöbb dinamikus weboldal elkészítéséhez elengedhetetlen az adatbázis, így érdemes olyan tárhelyet választani, ahol már ez a lehetőség adott. Itt ismét korlátozva van a létrehozható adatbázisok száma és mérete is.
Ezen túl van még sok száraz szakmai információ… mint megfelelő PHP környezet, SSL, FTP hozzáférés, vagy épp parkolt vagy aldomain hozzáadási lehetőség. Melyekkel ha nem vagyunk tisztában és még nincs tárhelyünk, mindenképp egyeztessünk a weboldalunk készítőjével, elkerülve azt, hogy esetlegesen nem megfelelő tárhelyre fizetünk el.
Hatalmas kínálat, változó árak…
Ha kutakodunk kicsit, rájövünk, hogy rengeteg cég kínálja szolgáltatását a piacon, van olcsó vagy csak olcsónak tűnő, és drága de profinak tűnő egyaránt. Nehéz dönteni és mérlegelni. Az első és legfontosabb, hogy nekünk mire van pontosan szükségünk. Kár előfizetni egy olyan tárhelyre melyet nem tudunk megfelelően kihasználni. De óvakodjunk attól is, hogy tárhelyszolgáltatónk 1-2 év után már nem tudja kiszolgálni igényeinket. Bármikor átmehetünk másik szolgáltatóhoz, de ez plusz időt és energiát jelent a weblap áttelepítését illetően. Így ha egyenlőre kisebb csomagot választunk, olyan szolgáltatónál tegyük azt, ahol későbbiekben ha szükséges, lesz lehetőségünk magasabbra váltani.
Megbízhatóság és rendelkezésre állás…
Fontos még a szolgáltató rendelkezésre állása, általában mindenki garantálja a 99%-ot, viszont ez nem mindig fedi a valóságot. Karbantartás és egyéb okból leállás bárhol előfordulhat, de nagyobb szolgáltatók ezt már igyekszik a lehető legrövidebb idő alatt megoldani. Fórumokon, vagy épp a cég közösségi oldalán érdemes tájékozódni, mik a visszajelzések és vélemények a szolgáltatásról.
„Nincs megfelelő kezelő- vagy adminisztrációs felület a beállítások elvégzésére, folyamatosan támadás éri az oldalt, megszakad az FTP kapcsolat, időnként leáll az oldal, vagy épp akadozik a levelezés” – ilyen és ehhez hasonló problémák szoktak előfordulni… bár ez nem minden esetben csak szolgáltatótól függhet, de ha sok ilyen panasz van, akkor valószínűbb, hogy náluk van a gond. Ezek a problémák pedig sok bosszúságot okozhatnak nekünk vagy webfejlesztőnknek egyaránt. Főként akkor, ha ezért az instabil szolgáltatásért még havi sok ezer forintot is kifizetünk.
Lényeges még a support – sok szolgáltató folyamatosan elérhető egy chat felületen, de ha levelezésben keressük fel őket akkor is maximum pár órán belül segítenek, támogatnak, információkkal szolgálnak – akár elakadtunk valamiben, vagy valami hiba merült fel.
A legfontosabb, hogy ha nincs rutinunk és tapasztalatunk a szolgáltatásokban, akkor kérjük ki webfejlesztőnk véleményét, hiszen egy jó döntés hosszú távú elégedettséghez vezet és nem utolsó sorban stabil alapokat jelent meglévő vagy új weboldalunkhoz.
Hasznos volt az információ? Tisztábban látod már? Van tárhelyed, vagy most szeretnél rendelni egyet?