Egyre több és több Weboldal jelenik meg a világhálón, amely által nő a verseny is, hiszen mindenki Google első helyet szeretne, napi több ezer látogatót vagy éppen sok-sok megosztást, posztot. A jó helyezést és a nézettséget viszont számtalan tényező befolyásolja. Az egyik ilyen közülük a Honlap tartalma.

Legyen szó akár egy céges Weboldalról, akár személyes Blogról, több szempontból is fontos a jól megírt Webes tartalom.

Természetesen ezen túl még számos összetevője van a dolognak, de ebbe most nem merülnék bele, külön bejegyzést érdemel.

Munkám során sokszor tapasztaltam és tapasztalom a mai napig, hogy megbízóim ezt a részét a Honlapnak teljesen figyelmen kívül hagyják. „Oda van a már 10 éve megírt cégünkről bemutatkozó, vagy keresünk valami hangzatos szöveget a neten, a leírásokat átmásoljuk valahonnan…” – nagyjából így töltődik fel a Weboldal szöveges része.

Ez hatalmas hiba! Akár Webáruház termékleírásairól, akár szolgáltatás ismertetéséről beszélünk, minden esetben törekednünk kell a tartalom egyediségére. Soha ne másoljunk egy az egyben szöveget más Weboldalakról, mindig saját tartalmat írjunk.

Na de miként is vágjunk bele, ha sikeres Webszöveget szeretnénk írni?

Tegezzünk vagy magázzunk…

Talán ez az első felmerülő kérdés, amikor elkezdjük a gondolataink összeszedését. Lényeges, hogy milyen célközönségnek szól a Honlap – ezt mérlegelve kell eldöntenünk a fogalmazásmódot. Üzleti oldalak, időseknek szóló portálok esetén illik magáznunk az ügyfelet/vásárlót. Esetek többségében az Online kommunikációban a tegezés sokkal inkább elterjedt, mivel így a személytelen „beszélgetést” kicsit közvetlenebbé tudjuk tenni.

A tartalom…

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az olvasó mindig a kínált termék és szolgáltatás iránt érdeklődik, tehát a legtöbb esetben szakmailag nem járatos a témában. Így például céges honlapunk esetén ne merüljünk bele olyan szakmai mélységekbe, amire már a látogatónak nincs szüksége. Ha szeretnénk „kulisszatitkokat” vagy érdekességeket megosztani munkákkal kapcsolatban, azokat célszerű egy külön blogban, közösségi oldalunkon megtenni, így ezen a vonalon külön célközönséget szerezhetünk.

Kommunikáció és a figyelem felkeltése…

Érdemes megszólítanunk az olvasót a tartalommal. Bátran kommunikáljunk, ne csak tényeket közöljünk. Legyen figyelemfelkeltő már az első pár mondat. Hiszen, ha rögtön száraz érdektelen információkhoz jut, nem is görget tovább…
Sok esetben van már egy adott tartalmi rész, amin nem áll módunkban változtatni, pl.: terméklapon az eladásra kínált termék jellemzői, paraméterei. Ezen túl pedig írhatunk saját szavainkkal némi magyarázó szöveget, tájékoztató jellegű információt az adott cikkhez.

A szöveg átláthatósága…

Nagyon fontos dolog a megfelelő tagolás. Ne írjunk több oldalas összefüggő kisregényt. Ha a téma megköveteli a hosszas kifejtést, tagoljuk azt részekre, ha van rá mód, rakjunk képeket akár diagramokat, táblázatokat, ezekkel szemléltethetjük azt, amiről éppen írunk. Témákra is bonthatunk egy-egy cikket, felsorolást helyezhetünk közé. Használhatunk kiemeléseket, alcímeket is.

Lehetőleg minél szellősebb és átláthatóbb legyen, hiszen a Web sosem összetévesztendő a könyvvel. Az olvasó szeme cikázik a képernyőn, nem húzhatja az úját vagy a könyvjelzőt a sorok közt, így a hosszas összefüggő tartalom a szemnek fárasztó, az olvasó egyhamar feladja, vagy egyszerűen bele sem kezd.

Írjunk helyesen…

Nagyon zavaró tud lenni, ha egy szöveg tele van helyesírási hibákkal, szóismétléssel és bonyolult kicsavart fogalmazásokkal. A szemet gyönyörködtető helytelenül írt szavakról nem is beszélve. Emberek vagyunk, hibázhatunk – ezért használjuk a helyesírás ellenőrzőt. Viszont nem ezek a legfőbb problémák általában, hanem azon hibák, amelyeket már nem húz alá nekünk pirossal a Word. Olvassuk át többször a tartalmat, vagy kérjünk meg valaki mást is az ellenőrzésre mielőtt közzé tesszük – több szem többet lát alapon. Mivel a tartalomban vétett súlyos hibák által a honlap és kínált szolgáltatásunk is hitelét veszetté tud válni. Gondoljunk csak bele, ha egy fordító iroda honlapján helyesírási hibákkal találkozunk, nyugodt szívvel bízzuk meg őket a munkával, remélve a precíz és hibátlan végeredményt?

Tartalom ne csak az olvasónak szóljon…

Nem csak olvasóink számára kell hasznos tartalmat írnunk, hanem keresőrobotok számára is szakszerű szöveget kell összedobnunk. Az egyedileg írt tartalom, már alapjában értékes dolog. Ezen túl pedig figyeljünk a tartalom milyenségére is, helyezzünk el hasznos kulcsszavakat benne – ez lehet akár szövegrészen belül, de fontos szerepe van a címekben, menüpontokban is.

A hasznos és sikeres webszöveg megírása időigényes. Ne erőltesd, amikor nem megy, csak akkor vágj bele, ha már sok-sok hasznos információt megszereztél a témával kapcsolatban, tele vagy ötletekkel és inspirációval.

Készíts vázlatot, amely alapján megkezded az írást. Ha készen vagy olvasd át újra, javíts, korrigálj, módosíts, majd mutasd meg valakinek, „több szem többet lát” és csak akkor publikáld, ha már tökéletesnek érzed. Ha mindez pár perc alatt sikerült, akkor szuper vagy, de töröld ki nyugodtan és fogj hozzá újra.

„Jó munkához idő kell”

Úgy gondolod megfelelő a honlapod tartalma, vagy érzel hiányosságokat?

Ha tanácsra, segítségre vagy komplett szövegírásra van szükséged, keress bizalommal!