Munkám során nem győzöm hangsúlyozni megbízóimnak, hogy mennyire fontos felzárkózni a még mindig folyamatosan fejlődő online kereskedelemi szektorba. Számtalan új cég lép a piacra, aki kifejezetten csak online területen értékesít, de folyamatosan nő azoknak a száma is, akik az egyébként hétköznapi kereskedelmi formát bővítik ki online felületen is történő értékesítéssel. Ideje felzárkózni! Talán még nem késő, hiszen ha most nem, a későbbiekben már hatalmas szakadékot kell átugranunk, ami sokkal nehezebb lesz.

Megbízóim dilemmái inspiráltak a cikk megírásában. Akár már meglévő Weboldallal rendelkező vállalkozóról van szó, akár új ügyfélről – az emberek tele vannak kétségekkel, bizonytalansággal és félelemmel. Ennek az oka lehet egyrészről a rugalmatlanság is, de elsősorban az ismeretlentől való félelem és a hiányos információk következménye.

Ezért most megpróbálom összeszedni röviden, mit is kell tudnunk és mire érdemes figyelnünk, ha online értékesítésbe kezdünk.

Milyen költségeket jelent számunkra az online értékesítés?

Készítenünk kell egy Weboldalt, ennek díja a legkevésbé behatárolható, hiszen számos összetevőtől függ. Boltunk méretéhez mérten többféle alternatíva létezik. Fellelhetőek ingyenes, egyszerűen személyre szabható Weboldal portálok, ahová csak egy regisztráció szükséges és némi kreativitással máris pompás kis oldalt tudunk magunknak összehozni. Ha nagyobbak az elvárásaink a Honlapot illetően, több funkciót szeretnénk és bővítési lehetőségeket, akkor érdemes megbíznunk egy Webes szakembert, aki igényeink szerint alakítja ki azt és nem utolsó szempont, hogy sok-sok szakmai tanáccsal lát el minket, miként lehet az oldalunk vásárló barát és igazán hatékony is.

Számolnunk kell tárhely és domain fenntartási költséggel, bár ezek általában évi 10 ezer forint körüli összegben maximalizálódnak, valamint nem érdemes az elkészült honlapot a jövőben sem magára hagyni, így karbantartási és fenntartási díjat is kalkuláljunk be. Erről átfogó képet kaphatunk, ha előre árajánlatot kérünk.

De gondoljunk csak bele, lényegesen kevesebb költséget jelent hosszú távon, mint üzlethelységet bérelni, rezsivel és minden egyéb járulékos költségével együtt, sőt nincs szükségünk sem működési engedélyre, sem pénztárgépre.

Azt se felejtsük el, hogy így nem egy város vagy a környék vásárlóit tudjuk boltunkba csábítani, hanem országosan, vagy ha szeretnénk akár országon túl is ki tudjuk szolgálni az igényeket.

Weboldalt érintő jogszabályok, kötelező kritériumok

Fel kell tüntetnünk a Weboldalon, a rendelés, fizetés és szállítás módját valamint menetét, feltűntetve a várható szállítási díjakkal.

Mivel az elektronikus vásárlás során a távollévők közt (eladó és vevő) szerződés jön létre, így a szerződés feltételeit le kell írnunk Weboldalunk egy menüpontjában. Ebben szerepeltetnünk kell a vállalkozás adatait, a vásárlásra vonatkozó jogokat, mint a garancia érvényesítés, az elállási jog, adatvédelemi kötelezettség.

A jogszabályok első körben mindenkit megriasztanak, átláthatatlannak és száraz szakmai szövegnek tűnhetnek. Több Webáruháznál átolvashatjuk ezeket a pontokat, érdemes hasonló témakörben, így kapunk egy átfogó képet arról, mit kell pontosan rögzítenünk és könnyen saját boltunkra tudjuk formálni a tartalmat. Ha biztosra akarunk menni, kérjük ki szakember véleményén – vannak kifejezetten ilyen jogszabályokra specializálódott cégek, ügyvédek.

Kész a Weboldal, mire van még szükségünk?

Elsősorban a tevékenység végzéséhez szükséges valamely vállalkozási forma, hogy hivatalosan és számlaképesen végezhessük az értékesítést, valamint a megfelelő tevékenységi kör, de az ehhez kapcsolódó szakmai részleteket könyvelőnk tudni fogja.

Ezen túl már csak az eladásra szánt termék és/vagy szolgáltatás szükséges, és már bele is vághatunk az értékesítésbe.

Az eladás menete

Online értékesítés esetén minden vásárlónak számlát kell adnunk, nem nyugtát, nem blokkot, hanem számlát. De mi sem egyszerűbb, mint regisztrálunk egy ismert online számlázó programhoz és akár ingyen megkezdhetjük a számlázást.

Sokan megtorpannak a szállítás problémájától is „hogy csomagoljam, miként küldjem, megbízhatok e a szállító cégben, vajon átveszi e az árut a vevő, vagy mi történik ha nem, stb…? „ – manapság már rugalmasak a futárcégek és az átvételi lehetőségek (csomagpont, újra kézbesítés…), sőt az emberek is egyre nagyobb természetességgel és rutinnal kezelik a csomagjaik érkezését. Így nincs mitől félni!

Elsőre talán sok volt az információ, sőt kezdetben lehet, hogy eluralkodik majd a káosz, nehéz lesz kézben tartani a rendeléseket, időben teljesíteni azokat, hiszen mindenki elégedett vevőket szeretne. De pár sikeresen teljesített rendelés után, már rutinos, gördülékeny és élvezetes lesz az online üzletvezetés. 

Gondolkodóba estél? Régóta tervezed már, hogy belevágsz? Ne késlekedj! Lépj az online piacra még időben!

Szakmai tanácsra, információra, komplett weboldalra van szükséged? Keress bizalommal!